Zelfregulerende vaardigheden oefenen met een Rust-koffer
Met een persoonlijke rust-koffer leren kinderen op een heel praktische manier zelfregulerende vaardigheden. Er zijn heel veel verschillende strategieën die een kind kunnen helpen om tot rust te komen. Welke strategie bij welk kind past is steeds afhankelijk van een aantal zaken, zo ook van wat de oorzaak van de onrust is: is het overprikkeling, is het woede, is het verdriet, angst of verveling.
Het is een hele uitdaging om op het moment van overprikkeling nog op zoek te moeten naar wat zou kunnen helpen om tot rust te komen. Handig als alles bij de hand en voorspelbaar toegankelijk is. Dit kan trouwens ook perfect gebruikt worden in de klas of leefgroep.
Wat is een Rust-koffer?
Een rust-koffer is een verzameling van spulletjes die helpen om zelfregulerend te handelen bij overprikkeling. Deze worden makkelijk bij elkaar opgeborgen in een soort container of doos. Door een specifieke doos te gebruiken die snel toegankelijk is kan het iets heel persoonlijks worden.
Wat steek je in een Rust-koffer?
In een kort antwoord: Alles dat voor je kind rustgevend werkt.
Vul deze koffer samen met je kind. Jij kent je kind het allerbeste en hij/zij zichzelf. Wat voor het ene kind rustgevend is kan een ander net weer de kast op jagen. Om toch wat inspiratie mee te geven heb ik hier een lange lijst met allerlei mogelijkheden om in de koffer te steken. Maar eerst de koffer zelf.
Het maken van een Rust-koffer
Om een Rust-koffer te maken hebben we in de eerste plaats een doos nodig, elke doos is goed, dit hoeft helemaal geen fancy mooie doos te zijn. Het moet vooral een persoonlijke doos worden. Een doos die jouw persoonlijkheid uitstraalt. Een leuke kartondoos die je helemaal versiert zoals je zelf mooi vindt. Zorg er wel voor dat de doos groot genoeg is om al je zelfregulerende spulletjes op te bergen.
Mogelijke spulletjes om in de koffer te steken:
- Keuzewiel met mogelijkheden als je moeite hebt met kiezen op het moment zelf, deze kan dan ook in kaartjesvorm of als draaiwiel
- Prentenboeken over emoties
- (Prenten)boeken over eigen interesses
- Sensory flessen of bokalen (kan je ook zelf maken)
- Zacht speelgoed
- Knuffeldieren
- Ademhalingsoefeningen die ze kunnen doen
- Fidget toys
- Probleemoplossende werkblaadjes om over het probleem te gaan nadenken en oplossingen te zoeken, nieuwe strategieën uit te proberen,…
- Koptelefoon die het geluid dempt
- Muziek luisteren
- Positieve quotes die motiverend zijn
- Eventuele materialen van een eerdere training over emotie-regulatie etc.
- Emotie-kaarten, gevoelensposter,…
- Een dagboek
- Een procesboek van bij de creatieve coach waarin ze leren hoe ze in zichzelf kunnen geloven, hoe ze met uitdagingen kunnen omgaan, dat foutjes geweldige kansen zijn om te leren en groeien, dat ze alles kunnen bereiken als ze bijsturen en doorzetten,…
- Tekenmateriaal
- Een zorgen-etertje: dit is een soort spaarpotje voor zorgen die de kinderen zelf kunnen knutselen. Ze schrijven hun zorgen op een blaadje en het ‘zorgen-etertje’ eet het op
- Fotoboek met mooie herinneringen
- Een (verzwaard) dekentje
- Een verzwaard knuffeldier
- Warme kersenpitkussen
- …
Heb je voldoende plaats dan kan je ook een rustig hoekje bouwen waar deze spulletjes bewaard worden. Dit kan dan ook een zitzak, springbal, schommel of hangmat bevatten. Allemaal afhankelijk van de individuele mogelijkheden. Een leuk prentenboek om zo een rustig hoekje in te leiden is ‘Jaspers Coole Ruimte’.
Voor gebruik
Voor je gebruik maakt van de koffer is het leuk als je kind er een leuke naam voor kan verzinnen, dat maakt het pas echt persoonlijk.
Wanneer je merkt dat je kind in overdrive geraakt help hem/haar er dan aan herinneren door een keuze te bieden. Zoals “Neem je even je Rust-koffer of wil je liever een knuffel van mij?”
Als je het nog wat moeilijk vind om met deze dingen aan de slag te gaan, overweeg dan om deel te nemen aan onze oudercursus waar we stap voor stap deze en nog veel meer tools oefenen.