Maak kennis met Sara Pollet

Vanuit Enigma Coach groeide het idee bij Sara om meer en intensiever samen te werken. Hieruit groeide De Praktijk, waar ze zich als Creatief Coach en zaakvoerder nog steeds enthousiast engageert voor gezinnen, scholen en hulpverleners. Vanuit een tomeloze drang om bij te leren en om heel gericht te kunnen coachen, specialiseert ze zich voortdurend verder.

Ze heeft een passie voor gezinsdynamiek en de groepsdynamiek in het algemeen. haar ondersteuning en coaching richt zich op het herstellen en verbeteren van de onderlinge communicatie en verbondenheid. Hiervoor gebruikt ze heel gerichte tools uit o.a. de visie van Positive Discipline. Ze is ook mede actief in het bestuur van het Positive Discipline Netwerk Nederland Vlaanderen, om deze bemoedigende opvoedingsmethode te helpen verspreiden.

Daarnaast is Sara ook de trekkende kracht achter Mix Kids. Een vrije tijdsaanbod voor kinderen die genieten van een kleine groep met veel individuele aandacht en zorg. Naast de groeikampen is er ook de plusgroepwerking voor de meer- en hoogbegaafde kinderen. Mix Kids ontwikkelt ook maatschappelijk verantwoorde workshops rond tal van thema’s waarmee we het heel land rondgaan.

Ook voor vraagverduidelijking en gerichte doorverwijzing kan je bij Sara terecht. Ze heeft een goed zicht op de kwaliteiten van haar collega’s in De Praktijk en de externe partners.

Mijn specialisaties

  • Oudercursus Verbindend opvoeden met Positive Discipline
  • Ondersteuning in scholen en zorgteams (specifieke vragen en/of teambuildings)
  • Organiseren en faciliteren van groepstrajecten en vormingen
  • Plusgroepwerking voor meer- en hoogbegaafde kinderen van 4-12 jaar
  • Vrijetijdsaanbod en kampen voor kinderen in kleine groep mixkids.be (erkenning door de mutualiteiten)
Linkedin

Gecertificeerd kindercoach
Encouragement Consultant
Positive Discipline Parent Educator
Positive Discipline Classroom Educator
Expert Hoogbegaafdheid

Maak een afspraak

Sara's blogberichten

Creativiteit en stress bij de hulpverlener

Soms hebben we het gevoel dat onze gevoelens de overhand krijgen. Soms horen we verhalen van anderen die ons aangrijpen. Als hulpverlener krijg je vaak verhalen te horen van trauma, stress of leed. En dit op frequente basis. Hulpverleners lopen dan ook een groter risico om plots zelf emotioneel uitgeput te geraken. Deze emotionele belasting noemen we compassion fatique of compassiemoeheid.

Op autovakantie met kinderen

Ken je dat gevoel… bijna tijd om op vakantie te vertrekken. De was is klaar, het huis opgeruimd. De valiezen en alle andere spullen zitten mooi geordend in de kofferbak van de wagen, misschien zelfs met een goed gevulde dakkoffer bovenop.
En dan… de kinderen. De ene nog met autostoel, de andere met een grote niet-te-missen knuffelbeer en weer een derde met het geluid van zijn tablet lekker luid. Hoe krijgen we deze bengels en onszelf, en misschien wel nog een viervoeter die kwispelend mee wilt, allemaal in de wagen.

Zelfregulerende vaardigheden

Met een persoonlijke rust-koffer leren kinderen op een heel praktische manier zelfregulerende vaardigheden. Er zijn heel veel verschillende strategieën die een kind kunnen helpen om tot rust te komen. Welke strategie bij welk kind past is steeds afhankelijk van een aantal zaken, zo ook van wat de oorzaak van de onrust is: is het overprikkeling, is het woede, is het verdriet, angst of verveling.

Executieve vaardigheden trainen

Vaardigheden ontwikkel je door iets nieuws te doen. Als alles in het leven vanzelf gaat en op school de lesstof te gemakkelijk is, kunnen kinderen hun (executieve) vaardigheden niet ten volle ontwikkelen. Hoogbegaafde kinderen lopen vaak voor op hun leeftijdsgenoten en hebben daarom nood aan andere taken en opdrachten om hun taakinitiatie, doorzettingsvermogen, doelgerichtheid, concentratie, werkgeheugen en metacognitie te ontwikkelen.

Coöperatief bordspel om vaardigheden te oefenen

Tijdens het spelen van coöperatieve bordspelen ervaren kinderen, mensen, dat ze erbij horen. Dat ze mee van belang zijn in het verwezenlijken van een gemeenschappelijk doel. En is dat niet net wat we allemaal willen. Betekenisvol bijdragen aan onze samenleving, mee creëren aan het geluk van allen en rekening houden met elkaar in het verwezenlijken van onze gemeenschappelijke doelen.

De Dubbelbijzondere leerling

De dubbel-bijzondere combinatie van Autisme en Hoogbegaafdheid. Vaak mis gediagnosticeerd, mis begrepen en over bevraagd. We schatten ze vaak heel hoog in door hun cognitieve capaciteiten, maar vergeten dan dat ze eigenlijk heel hard aan het compenseren zijn om deze ‘onbegrijpelijke’ wereld te bevatten. Wat voor ons neuro typische mensen vanzelfsprekend is, is dat voor hen vaak niet. Door hun hoge intelligentie zijn ze vaak in staat om vele scripts te kennen en toe te passen, zo camoufleren ze wat ze niet begrijpen.

Maar straffen werkt toch?

Positive Discipline pleit voor methodes die zowel vriendelijk als vastberaden zijn en die waardevolle sociale en levensvaardigheden als resultaat hebben. We richten ons op problemen oplossen op basis van nabijheid en vertrouwen in plaats van afstand en vijandigheid. Het zoeken naar behulpzame oplossingen met respect voor iedereen draagt bij aan een sfeer van onderling vertrouwen en het kind leert zich capabel en betrokken te voelen. Zo komen we los van de machtsstrijd. Maar hoe dan?

Een beloningssysteem in de klas

Hoe vaak gaan leerkrachten niet goedbedoeld van start met allerlei beloningssystemen? Het ene nog complexer dan het andere. Steeds tot doel het probleemgedrag in de kiem te smoren en de kinderen te complimenteren op dingen die ze goed doen. Maar werkt dit ook echt?

Nature or Nurture? Terug naar de oorsprong.

Het eeuwige vraagstuk over wat invloed heeft op de vorming van onze persoonlijkheid. Was het nu ‘nurture’ of ‘nature’. Tijdens een creatieve sessie gaan we hier dieper op in. In dit blogbericht neem ik jullie mee in deel 1 van de weg naar de oorsprong.

Schermtijd: ben je de discussie meer dan beu?

Onbeperkte schermtijd of liever helemaal geen schermtijd meer? Hoe kunnen we als ouder onze grenzen aangeven? Hoelang kan of mag een kind voor een scherm zitten? Hoe kan je de discussies vermijden?

Denk je: Knutselen dat is niets voor mij?

Vraag je je af hoe zo een creatieve sessie er uit ziet? Wat er dan zoal gebeurd? Veel mensen denken bij kunst en therapie al te vaak dat dit ook wil zeggen dat je creatief en handig moet zijn en dat het enkel voor kinderen is.

Hallo! Welkom.

Hier stel ik mezelf even kort aan jullie voor. Zo weet je ineens ook wat je kan verwachten in dit blog.